sábado, 12 de septiembre de 2009

Jean Rouch

"No se trata de hacer grandes propósitos, sino de tener el coraje de realizar las historias que cada uno quiere hacer y hacerlas a través de métodos de resistencia."
-Jean Rouch



Jean Rouch, con alrededor de 120 títulos, descubrió su pasión por el cine en los films de Robert Flaherty y Dziga Vertov, que le enseñaron a utilizar la cámara como instrumento para descubrir el mundo.


“…El cine ya es en sí el arte de dos cosas al mismo tiempo, el movimiento entre el mundo real y el mundo de la imaginación; es en este punto donde se encuentra la etnografía la cual estudia los sistemas de otros, en un continuo ir y venir entre mundos conceptuales."
- Jean Rouch


Jean Rouch nació el 31 de mayo de 1917 en Paris. Creció mudándose entre Europa y Africa. Su padre era un oficial de la marina que había sido explorador en un barco llamado "Pourquois Pas?". Su madre venía de una familia de poetas y pintores. Estudió Ingeniería, descubrió la Cinemateca Francesa, el surrealismo, el Musée de l"Homme y el Jazz.

Después de la segunda guerra mundial se mudó junto con dos amigos a l oeste de África para trabajar como ingenieros civiles. En 1941 se muda a Nigeria. Ahí conoció a Damouré Zika quien lo introdujó en el mundo de la religión Songhay.

"living, with our body, the adventure of another..."
-Jean Rouch

Rouch empezó a mostrar sus films en África e incorporó comentarios de los sujetos filmados en su trabajo, creando así lo que él llamó "shared antropology", concepto fuertemente inspirado en el trabajo de Flaherty y que se volvería central en el resto de sus obras.

En los siguientes años, Rouch realizó una serie de films que él calificó como "ethno-fiction", en la que se combina la etnografía con la puesta en escena de la realidad. (Jaguar y Petit à Petit. J

Jean Rouch murió en un accidente de coche en Nigeria el 18 de febrero del 2004 a sus 86 años. Iba camino a una celebración de cine Nigeriano, que tenía planeado mostrar una retrospectiva de su trabajo.



Moi, un Noir: "the best French film since the liberation."
-Jean Luc Godard

Cinéma Vérité:

"In 1946, three friends from Ponts et Chaussées, the engineering school in Paris, descended the Niger River in a dugout canoe. Under the name Jean Pierjean, a combination of each of their names, they sent photos and articles back to Paris to pay their way, and made 16mm films of a hippopotamus hunt that some of their African friends were engaged in. When one of the three — Jean Rouch — lost his tripod in some rapids, they were forced to continue filming with a handheld camera. And thus the early history of cinéma-vérité, a term Rouch would later coin, began to unfold."


"In the summer of 1960, Rouch and sociologist Edgar Morin shot Chronique d'Un Eté (Chronicle of a Summer), in Paris. In Chronique, the formerly invisible barrier between the "objective" filmmaker and his subject dissolved. The filmmaker is seen approaching his subjects, inquiring, "Are you happy? How do you live?" Technically, Chronique furthered the development of a more portable, synchronous sound system that permitted the filming of longer, unbroken sequences — a breakthrough that continues to have profound influence on documentary filmmaking today. Morin and Rouch termed this new style of filmmaking "cinéma-vérité," a translation of Vertov's kino-pravda or film-truth."



Les Maitres Fous:

"In 1955 Rouch presented what is now one of his best-known films, Les Maîtres Fous, at the Musée de l'Homme. The film, which depicts a ceremony of the Hauka possession cult, is filled with disturbing images. Reaction to the film was strong: it was banned in Britain and the Gold Coast, but received the Grand Prix at the Venice Biennale."

Los Maestros Locos. Imposible no quedar impactado. Imagenes obscenas, grotéscas y sin embargo algo no permite voltear la mirada. Controversial y polémica, este documental nos reta continuamente a desafiar nuestros prejuicios, a confrontar la naturaleza humana, a cuestionar nuestros propios rituales.

La mirada de Rouch es calida, no enjuiciadora. Es como la mirada del niño que mira por primera vez a su padre rasurarse y se fascina tan sólo de mirarlo y que sin dejar de intentar entender y aprender, logra verse reflejado en potencia y no puede esconder su asombro y su fascinación. Jean Rouch, un africano más, nos muestra los rituales de sus hermanos de Nigeria.

La forma, la espontaneidad de la estética nos obliga a creer en lo fidedigno de la puesta en situación. La voz en off de Rouch nos convierte en su confidente, en aquel al que se le cuenta hasta el último detalle de la experiencia vivida y empapada ya de su propia interpretación. Uno, como espectador-confidente entiende la relevancia de cumplir bien el papel que Rouch nos designa. Así, por más que uno quisiera, no puede defraudar a este gran director y decidir renunciar a la experiencia que ofrece. Romper el lazo de complicidad que genera en su cine conllevaría a sentir que se ha fallado, que uno no ha estado a la altura del reto que Rouch presentaba, que el desafío ha sido en vano.



VIDEOS
:

First half of Jean Rouch's comments about his documentary "Bataille sur le grand fleuve" ("Hippopotamus hunt"). He stresses how and why the editor and the director should be two... Second half of Jean Rouch commenting his "Bataille sur le grand fleuve". An anecdote illustrating the importance of informant feedback, and ethnocentered temptations while making an ethnographical documentary.





A film by Philo Bregstein, in cooperation with Dutch Television, distributed by Documentary Educational Resources
Jean Rouch and His Camera in the Heart of Africa provides an in-depth look at the film work of Jean Rouch and his associates from Niger who participated in the production of many of Rouch's Niger-based films. Most of the camera and technical work was accomplished by Niger filmmakers. Bregstein, Rouch, Damoure, Lam, their friend Tollou and others converse about filmmaking and filmmakers who have had historical influence in the field; segments from several of Rouch's earlier film works are interspersed with the filming in Niger and with interviews. Some of the films from which clips are included and discussed by Rouch and Bregstein are Chronicle of a Summer, Moi, un Noir, Tourou et Bitti, Battle on the Great River, Jaguar, Les Maitres Fous, The Lion Hunters, and Petit a Petit.





Rouch filmed this loving and humorous portrait of anthropologist and filmmaker Margaret Mead in September 1977 while he was a guest of the first Margaret Mead Film Festival. As both a friend and colleague, Rouch reveals a glimpse of the legendary Mead in her later years. (Fellow filmmaker John Marshall was the sound recordist.)





Jean Rouch appeared on Screening Room in July 1980 and screened Les Maitres Fous as well as several film excerpts including Rhythm of Work and Death of a Priest. Over a period of five decades Jean Rouch made many films about the Songhay and Dogon of West Africa. He also made, with Edgar Morin, the classic documentary, Chronicle of a Summer about the lives of Parisians. Rouch frequently traveled with his films, showing and talking about them to a wide audience. Regarded as one of the fathers of "Direct Cinema" and considered one of the most influential documentary makers of the twentieth century, his films are very difficult to find, particularly in North America.





Rouch on the future of Visual Anthropology interviewed In the summer of 2001 when the IWF in Göttingen hosted the conference "Orig Rouch on the future of Visual Anthropology interviewed In the summer of 2001 when the IWF in Göttingen hosted the conference "Origins of Visual Anthropology - Putting the Past Together".

*Algunas de las bandas sonoras se encuentran en:

http://www.maitres-fous.net/Music.html

sin embargo me fue imposible postearlas directamente en el blog.




FUENTES:
  • Cine Encuentro. 4ta Muestra DIP. Jean Rouche. http://www.cinencuentro.com/4-muestra-dip/jean-rouch/
  • YouTube. Jean Rouch on the Visual of Anthropology. http://www.youtube.com/watch?v=ZFNgL_Wrsp8&feature=related
  • YouTube. Screening Room with Jean Rouch. (PREVIEW). http://www.youtube.com/watch?v=kQ6sTAY4QCM&feature=related
  • YouTube. Jean Rouch on Editing. http://www.youtube.com/watch?v=OqCPwmB7k3A&feature=related
  • YouTube. Jean Rouch on Feedback and Documentary Music. http://www.youtube.com/watch?v=VSs1S5ET1xU
  • YouTube. Margaret Mead: Portrait by a Friend. PREVIEW http://www.youtube.com/watch?v=xzohD3mKpNg
  • YouTube. Jean Rouch and his Camera in the Heart of Africa. PREVIEW. http://www.youtube.com/watch?v=3jzAegaqqf4&feature=related
  • Jean Rouch: A Tribute. http://www.der.org/jean-rouch/content/index.php?id=about_biography
  • Cine Club Magdalenes. http://cineclubmagdalenes.blogspot.com/2009/03/jueves-5-moi-un-noir-jean-rouch-1958.html
  • Maitres-Fous. http://www.maitres-fous.net/Music.html

1 comentario:

  1. Ya me convertí en seguidor convencido de tu blog. Muy bueno el comentario sobre Jean Rouch.

    Pedro

    ResponderEliminar